Mezei Mária és Márai Sándor "titkos, titkolt" szerelmének története, a szerző elmondása szerint a Mezei hagyatékból előkerült feljegyzések, emlékezések alapján.  A könyv Mezei Mária életútjának epizodikus felelevenítésével indít, majd fejezetenként követi nyomon a szerelem időszakát, a szerelmesek akkori létállapotát, életüknek eseményeit. a szerző minden állítását gazdag idézet anyaggal támasztja alá, pro és kontra, gyakran egymás mellett olvashatjuk Mezei Mária és Márai Sándor szavait, gondolatait, élményeit. "Gördül a szekér" és gördül a mű is, aprólékos, rengeteg részletre kiterjedően elevenedik meg a kor, melyben ez a szerelem született, a szerelmesek, a szerelem sorsa, utóélete.

Sok gyönyörű, ritka fotóval illusztrált kiadvány, a szerelem valóságát igazoló Márai dedikációk, és a hagyatékban megtalált Márai szövegkorrektúra megjelenítésével. Szigethy Gábor stílusa egyáltalán nem tankönyvi, élvezetes, egy mesét mesél inkább, nem információkat közöl, tündérszerelem története ez, ami valóban megtörtént. Ugyanakkor rengeteget megtudunk az akkori kor ( 1940-1957 ) irodalmi, és színházi helyzetéről, politikai helyzetéről, ahogyan a szerző látja.

Számomra felejthetetlen könyv, hiszen én , bár színházban nem láthattam, kisgyerekkorom óta szeretem és érdeklődöm Mezei Mária iránt, így olvasás közben csak gyönyörködtem ebben a csodálatos színésznőben, érzékenységében, sorainak erejében, elkísértem a Tátrába, a háború utáni Budapestre, éreztem, értettem e könyv segítségével. Még jobban szeretem, ha ez még lehetséges. "Hozott valamit a hegyekből", és ebből most én is kaptam valamit. E könyv olvasása nagyon közel vitt Mezei Máriához, és köszönöm a szerzőnek, hogy ezt lehetővé tette. Mezei Mária régebbi nyilatkozatai, már megjelent visszaemlékezései gazdagodtak, színesedtek olvasás közben. Ugyanígy gyönyörködtem a gondosan összeválogatott képekben, a "franciás Mezei" tündöklő szépségében, szomorú, kifejező tekintetében, a Tátrában pihenő színésznő természetességében.

Bevallom, ugyanakkor szégyellem is magam. Mert nem biztos, hogy ezt a könyvet maga Mezei Mária is örömmel fogadta volna. Olyan titkot fed fel, amit a színésznő egész életében őrzött, védett, remélem, Ő is úgy gondolná, hogy eljött az ideje felfedni, könyvben megjelentetni. Nem tudom, zavar, hogy kukkolásra fogtak, hogy olyat láthattam, olvashattam, ami nem biztos, hogy nekem szólt, vagy szólna bármikor is. Bízom a szerzőben, Ő ismerte Mezei Máriát, felvállalta, hogy elmeséli ezt a szerelmet, ami a színésznő életének egyik legnagyobb titka volt. Én mindenképpen több lettem, Mezei Mária szavai olyan érzelmi többletet adtak olvasáskor, érzéseit én is megéltem, és érzések ébredtek bennem az Ember iránt, aki ilyen mélyen tud szeretni, érezni, szenvedni, elkeseredni, rajongani, remélni, meghalni, és feltámadni. Gyönyörű lélek, köszönöm.

Márai Sándor bemutatása kifejezetten sok irodalomtörténeti információval szolgál, regényei, melyek a szerelem időszakában, illetve azt követően születtek, ennek az érzésnek tudatában újra megvizsgáltattak, újabb értelmezéseket kaptak, különösen a "Sirály" című regény olvasást fontolgatom ezután. Márai érzelmei, naplójegyzetei, levelei, feljegyzései, melyek ennek a szerelemnek jegyében születtek annyira nem mutattak számomra újat, a Márai részt iskolásabbnak éreztem, valószínűleg azért, mert nem ismerem a munkásságát, élettörténetét eléggé.

Nekem ez a könyv inkább Mezei Mária könyve lett, melyben Márai Sándor kivételesen mellékszereplő, aki lehetett olyan szerencsés, hogy kiérdemelte, magáénak tudhatta egy kivételes ember, egy gyönyörű színésznő szívét és szerelmét. Ez minden irodalmi alkotásnál nagyobb teljesítménye. Míg könyveit értékelte, megbecsülte , szerette, addig ezt az ajándékot nem tudta, akarta elfogadni...

 

 

 

Kiadó: HELIKON
Kiadás éve: 2011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása